Home » Database » Sloepen » Poolzee

Poolzee (reddingsboot)


Geschiedenis sloep

“Poolzee” zeesleepboot van L.Smit & Co. Internationale Sleepdienst te Rotterdam werd op 13 september besteld bij de Scheepswerf J.& K. Smit te Kinderdijk en de kiel werd gelegd op 25 februari 1941. Op 14 juni 1941 van stapel gelopen en afgebouwd. LxBxD= 40,12 x 7,65 x 3,95 meter en uitgerust met een SMIT-MAN dieselmotor van 1000 pk. Na gereed komen van het schip gelijk door de Duitsers gevorderd en in gebruik genomen en onder Reichsdienstflagge gesteld en als “Friesland” in de vaart genomen. Later werd het schip opgenomen in het Bergungschiffe Verband en onder de naam “BS IX” in de vaart gebracht. In mei 1945 werd de sleepboot in Kiel terug gevonden en op 23 december 1945 in Rotterdam teruggekeerd en bij de scheepswerf J.& K.Smit te Kinderdijk hersteld. Na de reparatie en de verbouwing werd de “Poolzee” op 2 mei 1946 weer in dienst gesteld van L.Smit & Co. Internationale Sleepdienst. In 1967 werd de “Poolzee” verkocht aan J.V.Archivodon in Panama en werd herdoopt in “Nereus”.

Zusterschip van de “Witte Zee” (II) is de “Poolzee” (II) , welke in 1942 is gebouwd door dezelfde werf. Na de tewaterlating op 14 juni 1941 door de Duitsers in beslag genomen, in 1942 als “B.S.XI” in de vaart genomen. In mei 1942 te Kopenhagen teruggevondenen. Na reparatie bij J. & K. Smit werd op 2 mei 1946 het vaartuig door L. Smit & Co in dienst gesteld. De “Poolzee” is in april 1967 verkocht aan de rederij Archirodon S.A. Panama en herdoopt in “Nereus”. In 1977 doorverkocht aan Architug Shipping Compagny, Piraeus en kreeg de naam “Hydra”. In 1986 te Perama gesloopt.
Historie Poolzee - door de TU Delft deel I

Om de grote toeloop op HT nummers wat te remmen kunnen sinds 1996 alleen nog maar authentieke sloepen worden toegelaten in het HT-register. De sloep moest vroeger daadwerkelijk een functie gehad hebben en niet speciaal voor wedstrijden gebouwd zijn.

Tijdens de restauratie van onze sloep vonden we op de boeg 'SIR4202 22pn' gegraveerd. SIR blijkt te staan voor Scheepvaart Inspectie Rotterdam. Een medestudent heeft tijdens een stage in Rotterdam het nummer nagezocht en het bleek dat de sloep in 1952 door Bothof is gebouwd en in dienst was genomen op de Poolzee. Hierbij een overzicht van wat oude foto's van de werf waar de sloep gebouwd is.

Meest waarschijnlijk is dat het schip Poolzee de motorsleepboot van het toenmalige 'L.Smit&Co Sleepdienst N.V.' te Rotterdam, het huidige Smit, betreft. Dat schip is in 1941 gebouwd te Kinderdijk. Op bouwtekeningen van de 'Poolzee' blijkt de afstand tussen de davids ongeveer vijf meter te zijn. Een meter te klein voor onze sloep. Is die afstand in '52 aangepast of heeft men andere davids gebruikt om de sloep aan boord te kunnen nemen?

De Poolzee is tijdens de tweede wereldoorlog in beslag genomen door de bezetting en heeft dienst gedaan als BS11 (bergungsschiff 11). Ook duikt de naam 'Friesland' enkele malen op. Na de oorlog is het beschadigd in Kiel teruggevonden en in '46 door Smit in dienst genomen. Het schip is in 1986 gesloopt.

Veel meer is er niet over de geschiedenis van onze sloep bekend, alleen dat het ooit is omgebouwd tot een zeilsloep die onder de waarschijnlijk onder de naam 'Pinguin' voer. Ook de motor in de sloep is niet origineel.

Bron: Smit 150 1842-1992; de Alk, Alkmaar - www.sloepweesje.nl/project-poolzee

  • Reddingsboot
  • Thuishaven: Hoogmade
  • HT nummer: 2108252
  • FSN nummer: 197
  • SRNL nummer: 0174
  • Bouwjaar: 1952
  • Materiaal: hout
  • Oorsprong: m/s "Poolzee"
  • Aantal roeiers: 8 D/H
  • Lengte waterlijn: 6.20 m
  • Breedte: 2.23 m
  • Hoogte: 1.12 m
  • Gewicht: 745 kg
  • Roeiploeg: Ruige M8
  • Sleepgegevens zie actuele FSN sloepenregister
  • laatste update: 30/12/2016