Home » Database » Sloepen » Iwan Franko

Iwan Franko (reddingsboot)


  • Reddingsboot
  • Thuishaven: Sneek
  • HT nummer: 2208239
  • FSN nummer: 120
  • SRNL nummer: 0166
  • Bouwjaar: 1964
  • Materiaal: aluminium
  • Oorsprong: passagiersschip 'Ivan Franko'
  • Aantal roeiers: 8D / 8H
  • Lengte waterlijn 7.70 m
  • Breedte: 2.62 m
  • Hoogte: 1.29 m
  • Gewicht: 1220 kg
  • Roeiteam: Woelwater
  • Sleepgegevens zie actuele FSN sloepenregister
  • Laatste update: 30/12/2016

De Iwan Franko komt van het Russische passagiersschip “Ivan Franko”. Het schip werd in 1964 door de werf Mathias Thesen Wismar in Oost-Duitsland gebouwd. Samen met andere schepen hoorde het bij de Baltic Steamship Line. Deze schepen voeren van Leningrad, nu St. Petersburg, via Helsinki en Gotenbord naar Londen. Op dit 176 meter lange schip was plaats voor 1.250 passagiers. Daarnaast waren er ook nog eens 347 personeelsleden op het schip werkzaam. Aan beide zijden van het schip hingen 6 reddingssloepen. In een noodgeval moesten er dus 133 personen in 1 sloep.

De sloep is genoemd naar Ivan Franko. Ivan Franko was een Russische dichter. Ivan Jakovytsj Franko (Oekraïens: Іван Якович Франко) (Nahujevitsj (Galicië (Oost-Europa), 27 augustus 1856 –Lemberg (nu Oekraïne), 28 mei 1916) was een Oekraïense dichter en auteur. De stad Ivano-Frankivsk is naar hem vernoemd. (Bron: Wikipedia)

De sloep werd gevonden in Sneek (kwam uit Amsterdam) op het terrein van een scheepswerf. De sloep zag er niet uit maar de romp leek goed van vorm. De sloep is van het bouwjaar 1970, lengte 8.15, breedte 2.50, gewicht ca. 1.200 kg en van aluminium. De sloep werd naar Makkum gebracht en op de werf van Bloemsma & Breemen aangepakt. 4 van hun personeelsleden roeiden in de andere sloep. De romp werd van binnen en buiten helemaal kaalgehaald, schoongeschuurd en geborseld. Een voor- en achterdek werd er ingelast. Hierna kwam de vloer en de bankjes. De voetenbankjes, de riemen, de dollen, etc, kwamen uit de oude sloep “De Woelwater”. Uiteindelijk zijn er ongeveer 200 klinknagels vervangen door nieuwe. De romp werd in de primer gespoten, geplamuurd en grijs geschilderd. Na het schilderen werd het logo van de sponsor Bloemsma & Breemen er op aangebracht. Na de opknapbeurt werd de sloep naar Stavoren gebracht waar de sloep een sleepproef onderging. Een must om mee te kunnen doen aan de wedstrijden. 

(bron: roeiteamwoelwater.nl)